Miksi kehon uudelleenohjelmointi, eikä vielä yksi uusi treeni/dieettirääkki?

Tässä on projektipäällikkö Ella. Ella tietää tarvitsevansa muutosta elämäänsä ja oloonsa, sillä kehon kivut lisääntyvät, olotila on väsähtäneen kuihtunut puhumattakaan mielentilasta. Hän on vain varjo entisestä elinvoimaisesta itsestään. Motivaatiota ei ole ylimääräiseen varsinkaan liikuntaan tai ravinnon miettimiseen. Eikä ihme.

Ella on paahtanut täysillä mittarit punaisella töissä ja velvoitteita on vapaa-ajallakin riittämiin. Ihmissuhteet stressaavat ja elämä moukaroi päähän normaalia enemmän. Myös deadlinet pamahtavat silmille. Päivällä väsyttää vietävästi, mutta sitten kun pitäisi nukkua, ei ole tietoakaan väsymyksestä. Voimavarat ovat finaalissa ja kehon akku näyttää 5 prosenttia. Sitten tullaan paasaamaan, että hei nyt pitäisi lähteä salille ja syödäkin terveellisesti. Tässä olisi dieetti ja herkulakko alkaa nyt. Maanantaina ehkä otetaan itseään niskasta kiinni ja itsekurimoodilla saattaa vääntää sen muutaman päivän, mutta pian ollaan taas lähtöpisteessä. Miksi? Rehellisesti sanottuna, tämä yhtälö on jo alun perin tuhoon tuomittu ja syy ei ole siinä, että Ella ”epäonnistuisi” tai olisi ”saamaton ja itsekuri puuttuu”.

Esimerkki Ellan keho on tässä esimerkissä kroonisen stressin ja elämän kuormituksen tuloksena tilassa, jossa on turha yrittäkään lisätä päivään mitään uutta kuormitusta kuten rajoittavaa dieettiä tai hullua treeniohjelmaa. Normaalisti elämä kuormittaa, jonka jälkeen kehon pitäisi pystyä aloittamaan palautumisprosessit, joiden aikana voimavarat latautuvat taas täyteen kuten kännykän akku. Jos kuormitus on suurempaa kuin palautuminen tarpeeksi kauan, keho on alituiseen stressitilassa palautumatta siitä. Akku voi näyttää päivä toisensa jälkeen 5%. Tällöin usein kehon kaikki elintoiminnot eivät toimi normaalisti kuten ruoansulatus, ravintoaineiden imeytyminen, solujen uudistuminen, rasvanpoltto, vaan keho priorisoi enemmän selviytymiselle välttämättömimpiä elintoimintoja. Voidaan käyttää termiä taistele tai pakene tila, jossa kehomme luulee meidän olevan vaarassa ja sen tärkein tehtävä on pitää meidät elossa. Ennen tämä reaktio oli erityisen hyödyllinen juostessamme villieläimiä pakoon, mutta ongelma on siinä, että nykypäivänä kehomme ei tunnista eroa sen välillä jahtaako sinua leijona vai oletko stressaantunut kännykkääsi kilahtavista viesteistä. Reaktio voi olla yhtä vahva kehossasi.

Tällaisessa tilassa mieli on hyvin usein maassa ja ahdistusta tai stressiä tuntee normaalia enemmän. Kohonneiden kortisolitasojen seurauksena uni ei ole laadukasta, vuorokausirytmi saattaa heitellä ja ne kehoa palauttavat toiminnot, jotka pitäisi unen aikana tapahtua saattavat jäädä tapahtumatta. Pitkäaikaisena stressi vaikuttaa kehossamme solutasolla asti lisäten myös kehon matala-asteista tulehdusta, joka on hyvin usein myös monien sairauksien taustalla.

Voit kuvitella, että tässä tilassa Ellan elämä tuntuu räntäsateessa vastatuuleen tarpomiselta ja mikään uusi treeniohjelma tai dieetti ei tulisi kuuloonkaan. Ja se on täysin ymmärrettävää.

Täysillä tai ei ollenkaan

Esittelen kaksi hyvin yleistä ajattelumallia. Hyvinvointia ja elämänmuutosta ajatellaan useasti kaikki tai ei mitään ajatteluna. Vaihtoehtoja nähdään kaksi. Ei tehdä mitään, sillä koko muutos ja projekti tuntuu vuorelta. Vaihtoehtoisesti tehdään 110% pari viikkoa, litätään sitä ja tätä ja puserretaan täysillä, kunnes tulee romahdus ”selkäranka katkeaa” ja ollaan lähtökuopassa.

Ajatellaanpa hetki mainontaa. Kuinka monta kertaa olet nähnyt esimerkiksi lehdissä uutisoitavan kuinka fiksut ja pienet valinnat päivittäin toivat pysyvät tulokset ja muuttivat elämänhaluttoman Ellan elämän täysin. Se olisi tylsää. Se ei olisi myyvää. Uutisiin nostetaan nimenomaan ne ”Kolmessa viikossa 10 kiloa laihempana tällä dieetillä” ”tämä treeniohjelma tiristää rasvasi silmissä”. Miksi? Nämä otsikot ja ajatukset ovat myyviä, mutta niiden taustalta puuttuu ne palikat, jotka tekevät tuloksista pysyviä. Kun ulkopuolinen treeniohjelma tai dieetti lisätään alussa kuvatun Ellan elämään, jossa voimavaroja ei ole, korttitalo väkisinkin sortuu. Kuormitus on liikaa. Rajoitettu dieetti tai liian raju treeniohjelma vain sabotoivat voimia tässä vaiheessa, sillä voidakseen hyvin, Ellan keho tarvitsee palautumiskykyä vahvistavia valintoja kuten laadukasta ruokaa riittävästi, päivittäisiä valintoja jotka parantavat unen laatua ja fiksua liikuntaa.

Mitä Ellan sitten kannattaisi tehdä ensimmäisenä?

Palauttaa keho lähemmäs tasapainoa. Uudelleenohjelmoida keho ja mieli ns. hyvään lähtötilanteeseen. Uuteen alkuun. Tähän liittyy osa-alueet uni, palautuminen, ravinto, mieli ja liikunta. Tärkeintä on nämä oikeassa suhteessa toisiinsa. Kun tietää mitä kannattaa tehdä, milloin ja kuinka paljon, muutosta alkaa vihdoin huomata. Kun valintoja tehdään tiedostaen ja ymmärtäen miksi, tällöin on mahdollista tehdä vähemmän, mutta saada parempia "tuloksia".

Kun hyvinvointimuutos aloitetaan lähtökohdasta, jossa ensin uudelleenohjelmoidaan keho ja mieli, elämään vapautuu samalla aikaa ja voimavaroja. Tällöin elämään ei lisätä, vaan sieltä pystytään vähentämään asioita. Asioita, jotka ovat turhia ja toimimattomia. Nyt elämänlaadun nostaminen ja haluttu muutos on ylipäätään mahdollinen. 

Kun Ella alkaa tehdä valintoja, jotka alkavat viedä hänen kehoaan ja mieltään kroonisesta stressitilasta lähemmäs tilannetta, jossa voimavarat täyttyvätkin yön aikana ja akku näyttääkin 5% sijasta 80%, olo on virkeä, mieli selkeä ja keho energinen jopa työpäivän jälkeen. Päivällä ei väsyttäisikään, vaan iltaisin väsymys alkaisi tuntua sopivasti ennen nukkumaanmenoaikaa luonnollisesti. Aamulla kiroilujen sijasta voisi vähän hymyilyttääkin. Ella on omaksunut menetelmän, jonka avulla vähemmän on enemmän.

Nyt on huomattavasti helpompaa pysyä niissä valinnoissa, joita Ella oikeasti haluaa tehdä. Valinnoista on nimittäin alkanut muodostua tapoja. Automaattisia tapoja, joihin ei tarvitse enää antaa paljoa energiaa tai voimavaroja, sillä ne tapahtuvat ”automaattisesti itsestään”. Ne voimavarat säästyvät muuhun.

 

Haluaisitko sinäkin löytää uusia tapoja, parantaa hyvinvointiasi ja kasvattaa elämänlaatuasi? 

Yhdistimme kolmen valmentajan tietotaidon metodiimme, jonka avulla hyvinvointia on mahdollista parantaa yksinkertaisemmin. Ensimmäinen askel on mielen ja kehon reboot (ns. uudelleenohjelmointi), jolloin mindsetin, palautumisen, ravitsemuksen ja treenin taustalle muodostuneita solmuja ja esteitä avataan. Tällöin päästään kiinni pysyviin muutoksiin. Kevyempään oloon, vahvempaan kehoon ja selkeämpään mieleen.   

Kokosimme metodimme pohjalta selkeän ensimmäisen askeleen, pienen maistiaisen, jonka avulla voit sysätä liikkeelle isonkin muutoksen nyt heti. Testaa kehonkoodaus, hermoston reset ja motivaation käynnistys.

 ➟ TESTAA ILMAINEN PIKA-REBOOT TÄSTÄ

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.