Kuinka tapoja muutetaan?

Useimmat ihmiset haluaisivat muokata joitain käytösmallejaan...

Monet kokevat halua alkaa treenata. Toiset haluaisivat alkaa meditoimaan ja kolmannet ehkä haluaisivat lukea enemmän. Oppiminen ja kehittyminen on aina hieno ajatus, mutta ei niin yksinkertaista toteuttaa, että pelkkä toive siitä riittäisi viemään maaliin.

Yleistä on myös, että halutaan lopettaa joku käytös kuten roskaruuan syönti tai tupakan poltto. Ja kun nyt aloitetaan, niin miksei niitä saunakaljojakin voisi jättää juomatta... 

Nämä olivat toki vain karkeita esimerkkejä, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. 

Mitä sitten tulisi ottaa huomioon, kun pyritään muokkaamaan omia tapoja / toimintamalleja?

Ensimmäiseksi on hyvä pohtia, että salliiko ympäristö sinulle haluamasi muutoksen, sillä muutokset tapahtuvat myös useilla muilla tasoilla kuin pelkästään käytöstasolla. Jos esimerkiksi haluat olla syömättä karkkia, niin pitää aloittaa siitä ettei sinulla ole karkkia kotonasi. Tai jos haluat lukea enemmän, niin kirjoja täytyy olla saatavilla. Ympäristön täytyy laukaista halu käyttäytyä niinkuin toivot asioiden olevan. Toinen taso, joka tulisi varmistaa on uskomukset ja arvot. Sinun täytyy myös arvostaa asioita, joita haluat tehdä esim. jos haluaisit lukea enemmän, mutta et arvosta kykyä lukea tai lukemista ylipäätään niin tapa ei tule pysymään. Entä mites käy roskaruuan kanssa, jos et arvosta terveyttä?

Entä uskotko myös pystyväsi muutokseen? 

Omaan muutokseen uskomista on hyvä vahvistaa sitä kautta, että tekee välillä jotain mihin ei uskonut pystyvänsä. Riippumatta kuinka vähäpätöiseltä asia muuten vaikuttaa, niin tämä muuttaa myös hermojärjestelmää. Itsensä ylittämisen ei tarvitse edes liittyä tapaan, jota haluat muuttaa vaan tässä on kyse yleisesti omista uskomuksista. Toisinaan tulee luoda itselleen mielikuva siitä, minkälaista elämä on sitten kun muutos on tapahtunut, ikäänkuin nähdä elämänsä jo muuttuneena. Tämän tekniikan käyttäminen on hyvä varsinkin painonpudotuksellisissa toiveissa. Amerikkalaisen filosofi, kirjailija ja motivaatiopuhujan sanoin: 

I´ll see it when I believe it!
DOCTOR WAYNE DYER

On totta, että tapojen muuttaminen vaatii toisinaan järisyttävän paljon työtä omien ajatusten hallitsemisen kanssa. Yksi hyvä tapa aloittaa muutosten tekeminen on, että aloittaa aamun (ensimmäisen 30-60min) ilman puhelinta.

Päivän aloittaminen välittömästi dopamiiniannosta etsimällä facebookin tykkäysten tai muiden vastaavien avulla vie sinut kauemmaksi hallinnasta. Aamua ei ole myöskään hyvä aloittaa heti annoksella negatiivisia aiheita. 

Tutkimukset osoittavat, että voit tehdä päivässä vain tietyn määrän hyviä valintoja, joten automatisoi aamusi ja iltasi, jotta voit siellä mennä rutiinilla enempiä miettimättä. 

Ajatusten kontrolloimisella ensimmäisen ja viimeisen tunnin päivästä luot vahvempaa läsnäoloa ja vartioimalla minkälaista sisältöä aivosi joutuvat käsittelemään, kehität ajatustesi hallintaa. 

Mieti haluatko aloittaa ja lopettaa päiväsi negatiivisuudella ja mielikuvitusmaailmassa vai positiivisuudella, toivolla ja inspiraatiolla. 

 

Mikä on sinun MIKSI?

Aivot ovat supertietokone ja sisäinen puhe on sen ohjelmisto. Jos sanot itsellesi, ettet muista koskaan kenenkään tapaamasi ihmisen nimeä, niin et tule muistamaan seuraavan tapaamasi ihmisen nimeä. Aina kun pystyt, pyri kääntämään sisäistä puhettasi edes hieman positiivisemmaksi ja voimaannuttavammaksi, sillä mieli (alitajunta) kuuntelee kokoajan. Kyse on ympäristön, uskomuksien, arvojen, kykyjen, käytöksen sekä identiteetin optimoinnista. Et voi muuttaa asioita, jos et itse usko niihin tai jos et pidä itseäsi sen tyyppisenä ihmisenä. Esimerkki: Voiko alitajuntasi tukea muutosta epävarmasta itseensä uskovaksi, jos sisäinen puheesi on koko ajan luokkaa "ei musta ole mihinkään"? Emme voi jatkaa odotusta, että joku korkeampi taho muuttaa tapojamme vaan nyt täytyy ottaa itse langat käsiin. Muuta tulevaisuuttasi. Minä olen...? Se miten jatkat tuota lausetta alun jälkeen määrittää kuinka möykkyistä reittiä sinun tulee kulkea.

"how we do anything is how we do everything…"
JIM KWIK
 

 

Yhdistimme kolmen valmentajan tietotaidon metodiimme, jonka avulla hyvinvointia on mahdollista parantaa yksinkertaisemmin. Ensimmäinen askel on mielen ja kehon reboot (ns. uudelleenohjelmointi), jolloin mindsetin, palautumisen, ravitsemuksen ja treenin taustalle muodostuneita solmuja ja esteitä avataan. Tällöin päästään kiinni pysyviin muutoksiin. Kevyempään oloon, vahvempaan kehoon ja selkeämpään mieleen.   

Kokosimme metodimme pohjalta selkeän ensimmäisen askeleen, pienen maistiaisen, jonka avulla voit sysätä liikkeelle isonkin muutoksen nyt heti. Testaa kehonkoodaus, hermoston reset ja motivaation käynnistys.

➟ TESTAA ILMAINEN PIKA-REBOOT TÄSTÄ

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.