Kuinka saada motivaatiota?

Kuinka saada motivaatiota on heittämällä yleisin kysymys, mitä multa on ikinä kysytty opettajana ja valmentajana.

Unohda motivaatio

Sen sijaan kehitä tapoja. Jos sä odotat motivaatiota, niin voi hyvinkin olla, että sitä ei vaan koskaan tule.

Usein ajatellaan, että mitään ei kannata eikä voi tehdä motivaatiota odotellessa, varsinkaan, jos kyseessä on luova työ. Tämän myytin ovat kumonneet kuitenkin monet menestyneet kirjailijat, tiedemiehet ja urheilijat, jotka kuittaavat sen sanomalla, että menen työhuoneeseen/ treeneihin joka päivä klo x, kirjoitan/treenaan/tutkin x tuntia ja tulen pois.

Tekeminen, ja ennen kaikkea aikaansaaminen nimittäin ruokkii motivaatiota.

Kyseessä on positiivinen kierre. Sen sijaan, että koittaisit saada itseäsi motivoiduksi, ala hommiin.

Tapojen avuksi

Helpointa on ankkuroidauusi tapa vanhaan: Valitset siis jonkun asian, jonka teet joka tapauksessa, ja alat harjoitella uutta tapaa siinä yhteydessä. Esimerkiksi aina kun pesen hampaat, teen yhden venytyksen tai muutaman kyykyn.

Yksi erittäin simppeli apuväline, josta juuri luin: ota lasipurkki ja kasa klemmareita. Jos sun tavoite on vaikka venytellä joka ilta, ala pistää klemmari purkkiin joka kerta kun olet venytellyt. Tai rasti lappuun, joka on jääkaapin ovessa. Kyllä miellyttää sitten katsoa rastiriviä! Tärkeää on siis saada myös jonkinlainen palkinto. Näin aivot oppii, että tästä tavasta kannattaa pitää kiinni.

Mielenkiintoinen, ja testauksessa parhaillaan oleva näkökulma on muuttaa identiteettiään esimerkiksi tähän tapaan: "Olen ahkera salilla kävijä". Sen sijaan siis, että ajattelisin olevani vätys, joka väkisin kerran kuussa raahautuu salille, alan ajatella itseäni salipirkkona ja tulenkin vähitellen sellaiseksi.

Mutta kuinka usein on harmittanut jälkeenpäin kun menit?

(Veikkaisin, että yhtä harvoin kun on kannattanut rynnätä juuri ennen pilkkua baaritiskille ostamaan vielä yks juoma.)

Tavoitteet roskiin

Lopullisen tavoitteen jatkuvasti mielessä pitäminen ei välttämättä auta sua suuressa urakassa. Päinvastoin, mitä isompi homma lopputulokseen pääsemiseen olisi, eli mitä pidempi matka nykyisen tilanteen ja lopputuloksen välillä on, sitä mahdottomammalta duuni tuntuu ja sitä todennäköisemmin luovutat.

Mieluummin pilko tehtävä mahdollisimman pieniin osiin. Ihan miniosiin mielellään. Huomaat nimittäin heti, että saat jotain aikaan -> motivoidut jatkamaan -> olet jatkuvasti lähempänä tavoitetta! Sen sijaan, että pyörisit ahdistuneena miettien, miksi motivaatiota ei löydy.

Jos haluaisit kirjottaa kirjan, voisit päättää, että joka päivä kirjoitan 5 riviä. Se on ihan minimäärä, mutta kuukaudessa sulla olisi 150 riviä. Etkä kokoajan kelaisi, että APUAAAA, MUN PITÄÄ KIRJOTTAA KOKONAINEN KIRJAAAA. Joka saa paniikin aikaan satavarmasti.

Mä ajattelin 14-vuotiaana, että olen liian vanha balettitunneille. Jos olisin mennyt silloin, saattaisin nyt 37-vuotiaana olla aika paljon parempi kuin nyt?

Todella monet aikaansaavat bosshenkilöt petaavat ensimmäisenä herättyään sänkynsä. Vain siksi, että se saa aikaan fiiliksen, että jotain on saatettu loppuun, saatu aikaan ja päivä lähtee heti motivoivasti käyntiin.

Miksi teet asiaa, joka ei motivoi?

Toki kannattaa miettiä, miksi sun pitäisi tehdä asiaa, jos se ei aiheuta innostuksen väristyksiä?

Kysy sen selvittämiseksi itseltäsi seuraavat kysymykset:

  1. Onko asia hyvinvointiani edistävää?
  2. Innostunko, kun ajattelen tekemisen lopputulosta?
  3. Miksi alunperin ryhdyin tekemään asiaa?
  4. Onko asia omien arvojeni mukainen?

Hyvinvoinnin vuoksi kannattaa tehdä kaikenlaisia ei-niin-motivoivia asioita, koska kiitos seisoo yleensä jonkin ajan päästä tai viimeistään eläkeiässä kun viereiset mummelit murtaa lonkkiaan ja meikät liikkuu sulavasti kuin Aira Samulin! Tähän kategoriaan panisin omalla kohdallani punttisalin, viininlipityksen rajoittamisen ja jumppaamisen. Esimerkiksi.

Jos juuri nyt käsillä oleva tekeminen ei ole kovinkaan kiinnostava, kuten esimerkiksi opiskelussa tenttiin lukeminen, mutta mielessä siintävä tutkinto tai ammatti saa sut innostumaan, suosittelen jatkamaan sinnikkäästi. Jaa homma pienenpieniin osiin ja JUST DO IT.

Toteutanko omia vai muiden haaveita?

Jos taas teet asiaa X jonkun toisen toiveesta, mieti tarkkaan kannattaako? Mä sanoisin ykskantaan, että ei. Elämä on liian lyhyt siihen, että tekisit asioita, jotka ei kutkuta sun sydäntä.

Miksi et siis vaikka nyt ottais hetken ja miettisit, miksi teet asioita, joita päivittäin teet ja onko ne sellaisia, jotka innostaa sua ja edistää sun ja sun läheisten hyvinvointia?

Mitkä voisi heivata ja mitä ottaa tilalle?

Pakko on maksaa veroja ja kuolla, that´s it. 

Sulla on oikeus tehdä asioita, jotka innostaa SINUA.

 


Yhdistimme kolmen valmentajan tietotaidon metodiimme, jonka avulla hyvinvointia on mahdollista parantaa yksinkertaisemmin. Ensimmäinen askel on mielen ja kehon reboot (ns. uudelleenohjelmointi), jolloin mindsetin, palautumisen, ravitsemuksen ja treenin taustalle muodostuneita solmuja ja esteitä avataan. Tällöin päästään kiinni pysyviin muutoksiin. Kevyempään oloon, vahvempaan kehoon ja selkeämpään mieleen.   

Kokosimme metodimme pohjalta selkeän ensimmäisen askeleen, pienen maistiaisen, jonka avulla voit sysätä liikkeelle isonkin muutoksen nyt heti.

➟ TESTAA ILMAINEN PIKA-REBOOT TÄSTÄ

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.